Hager og landskap - for en bærekraftig utvikling.
Planlegging basert på permakulturprinsipper.
|
|
Landskap
Å komme et landskap i møte er en øvelse i dialog med stedets historie, ressurser og naturgitte forhold. Her er ethvert landskap en ny utfordring som må behandles med respekt
.
  |
 |
Tusenårsstedet på Verdens Ende, Tjøme |
Gårdstun
Gårdstunene er i mange tilfeller blitt øde landskap tilpasset landbruksmaskiner.
Ved å analysere og omorganisere arealene kan det bringes inn planter og dyr for
å skape en lun og frodig atmosfære der det er trygt å ferdes for folk og fè.
Dette kan også skape nye produksjonsmuligheter og forsterke gårdens mangfold.
  |
 |
Gårdstun- og veksthusprosjekt, Havdal, Trøndelag. |
|
  |
 |
Helhetsplaner for gårdstun som vil bygge opp bærekraftige bruk gjennom ”Inn på Tunet” virksomheter,
variasjon i dyreslag og et stort mangfold av planter. |
Hager
Det er muligheter for å dyrke økologiske grønnsaker, urter, frukt og bær i hagene og samtidig forsterke de estetiske kvalitetene. Her kan den enkelte skape sitt eget paradis!
|
 |
  |
Levende, frodig og grønt gårdsrom i Oslo. Prosjekt kjøkkenhage utenfor Kunstnernes hus, Oslo. |
Hage som terapeutisk rom.
Marianne driver Grønn Omsorg for
Tjøme kommune i Glasshuset i Ødekjære. |
Skolens uteareale
Levende skoler i praksis, med hagebruk i skolegården. Skolehagene er kommet tilbake,
nå som arena for tverrfaglig undervisning! Den nye skolehagen infiltrerer skolens
uteareale i sin helhet, og er ikke begrenset til en firkantet åkerflekk.
Her er målet å skape frodige og vakre uteområder på skolene, der stell og drift
er satt inn i en pedagogisk sammenheng. I en allsidig skolehage kan en relatere
de fleste fag og imøtekomme utfordringene i læreplanen.

|
 |
Plan for felles uteområder for Kjelle barnehage- og videregående skole. |
|
|